Hanoi & Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Renske Burgers - WaarBenJij.nu Hanoi & Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Renske Burgers - WaarBenJij.nu

Hanoi & Sapa

Blijf op de hoogte en volg Renske

26 November 2016 | Vietnam, Hanoi

Lieve allemaal,

Maandag 21 november was het dan eindelijk zover: mijn grote avontuur naar Vietnam & Cambodja kon beginnen! Na de laatste dingetjes te hebben ingepakt, ging ik samen met mama naar Schiphol. Het afscheid was even heel moeilijk, maar eenmaal de douane door stapte ik vol goede moed het vliegtuig richting Bangkok in. De overstap in Bangkok verliep gelukkig soepel en uiteindelijk kwam ik na een reis van ruim 14 uur aan in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Het verkrijgen van het vereiste visum was nog een heel gedoe, iedere buitenlander moet naar dezelfde balie, waar slechts 1(!) persoon de vooraf ingevulde formulieren en paspoorten inneemt. Na ongeveer twintig minuutjes wachten verscheen gelukkig mijn naam en paspoort foto op het grote scherm, het visum was binnen! Samen met mijn backpack ben ik vervolgens in een lokale bus richting het oude centrum gestapt. Meteen viel mij op hoe druk het verkeer in Hanoi is, duizenden motoren proberen elke vierkante meter te benutten om tussen de auto's en overstekende mensen door te rijden, dat werd even oefenen met oversteken dus! De volgende dag kon mijn sightseeing Hanoi beginnen. De dag begon met het afgeven van mijn bagage bij het boekingskantoor, want 's avonds zou ik de nachtbus richting de rijstvelden in het noorden, richting Sapa pakken. Daarna stond een bezoekje aan het Ho Chi Minh complex op het programma (Voor de mensen die de geschiedenisles over Vietnam vergeten zijn: Ho Chi Minh is de nationale held van de Vietnamezen, omdat hij de Vietnamezen onafhankelijk heeft gemaakt van Frankrijk). Dit reusachtige complex bestaat onder meer uit zijn mausoleum, zijn woonhuis en een museum. Helaas was het mausoleum alleen aan de buitenkant te bewonderen, "uncle Ho" (nou ja, zijn gebalsemde lichaam) gaat 1x per jaar naar Rusland voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt. Wel kon ik een bezoek brengen aan zijn woonhuis en het museum. Voor ons is vooral het laatste een bizarre plek, werkelijk alles wat de Vietnamezen van Ho Chi Minh hebben kunnen vinden wordt daar tentoongesteld, van een pyjama tot aan een pen. Er is zelfs een replica op ware grootte in het museum geplaatst, zodat de Vietnamezen toch nog uitgebreid met hun held op de foto kunnen:)
Na het bezoek aan het Ho Chi Minh Complex stond de Tempel van de Literatuur op het programma. Dit enorme tempelcomplex, waar rond het jaar 1070 de eerste universiteit van Vietnam werd gesticht, schijnt normaal gesproken een enorme oase van rust te zijn. Tijdens mijn bezoek was het echter een soort van nationale afstudeerdag ofzo (dat denk ik tenminste), aangezien honderden studenten compleet uitgedost in hun netste kleren in de brandende zon op de foto gingen voor hun afstudeerfoto. Petje af voor deze studenten, aangezien sommigen zelfs met een gevoelstemperatuur van 38 graden in een synthetische jurk en een panty stonden! Ten slotte heb ik de dag afgesloten met een bezoek aan de Citadel van Hanoi. Ook dit is een enorm complex midden in de stad, dat tijdens regeerperiodes van verschillende keizers het centrum van de macht in Vietnam was. Dit complex werd zelfs nog gebruikt tijdens de onafhankelijkheidsstrijd met de Fransen, waardoor nog steeds een grote ondergrondse bunker met muren van 80 cm dik te zien is. Indrukwekkend om te zien dat in deze bunker de tijd lijkt stilgestaan te hebben, zelfs de naambordjes op de vergadertafel zijn er nog!

'S avonds begon mijn trip richting het noorden, naar de rijstvelden van Sapa en het leefgebied van tientallen minderheden. Samen met een andere Nederlandse man, Ferry, en een lokale gids heb ik een twedaagse trekking gemaakt, die zelfs voor een geoefende wandelaar (en helemaal voor een ongeoefende wandelaar zoals ik) af en toe best pittig was! Na een eerste dag waarin we ruim 17 km aflegden kwamen we aan op ons logeradres, een homestay. De naam zegt het eigenlijk al, je verblijft dan bij een familie thuis. Best primitief, maar erg leuk om te zien dat ook deze mensen tijdens het eten alledaagse dingen, zoals hun belevenissen op school bespreken! Wel viel ons op dat deze minderheden er nogal een traditionele taakverdeling op na houden: de mannen doen buiten de oogsttijd niet zoveel (oke, ze bouwen soms een huis in het dorp maar dat doen ze dat ook met 35 man waarvan driekwart toekijkt), terwijl de vrouwen en oudste dochters naast hun werk als gids of straatverkoper het complete huishouden moeten doen. Daar komt nog bij dat deze minderheden (de vrouwen dan) zelf met een ingewikkeld proces zelf hun kleding maken. De vrouwen worden namelijk als lui gezien als ze niet zelf wietplanten weven tot kleding, deze vervolgens kleuren met indigo en tenslotte bewerken met allerlei versiersels. Wat een zwaar leven!
Na een uitgebreide voetmassage van onze gids doken we uiteindelijk vroeg ons bed in, want de volgende dag stond opnieuw een route van 12 km op het programma! Op deze tweede dag kwamen we opnieuw langs verschillende dorpen, bijzonder om te zien dat in elk dorp een andere minderheid leeft, met een andere taal en andere gewoontes. Uiteindelijk kwamen we op het einde van de middag terug aan in Sapa, waar mijn reismaat de middagbus terugnam en voor mij een kaartje was geregeld voor de nachtbus. Vol goede moed trof ik daarom al wat voorbereidingen voor mijn driedaags trip richting Halong Bay, die vandaag aansluitend zou starten na mijn terugkomst in Hanoi. Helaas verliep de reis vanaf dat moment iets minder voorspoedig: vrijdagavond werd ik ziek en de combinatie met de nachtbus was funest. Na twee keer goed overgegeven te hebben was ik helaas echt niet in staat om mijn tour richting Halong Bay te laten starten. Gelukkig was het boekingskantoor flexibel, zodat mijn trip morgen alsnog van start kan gaan. Vandaag (zaterdag) was dus een beetje een verloren dag: het grootste gedeelte van de dag heb ik op bed gelegen. Wel heb ik de energie gevonden om nog even snel een bezoekje te brengen aan het oude gevangeniscomplex. Dit complex werd door de Fransen gebruikt om opstandige Vietnamezen onder superslechte omstandigheden jarenlang op te sluiten. In het museum zie je duidelijk terug dat de Vietnamezen walgen van de omstandigheden waaronder de Fransen hun landgenoten vasthielden, maar uiteindelijk gebruikten de Vietnamezen de gevangenis zelf tijdens de Vietnamoorlog ook om neergeschoten Amerikaanse piloten op te sluiten. Een beetje krom dus, maar wel heel interessant om te zien!

En dan is het zaterdagavond, de eerste week van mijn trip zit er al bijna op! Zoals gezegd hoop ik dat ik morgen helemaal beter ben en alsnog mijn tour naar Halong Bay kan laten starten. Halong Bay is een prachtig natuurgebied, dat bestaat uit duizenden kleine eilandjes. Op een van deze eilandjes zal ik de komende twee nachten verblijven. Even compleet afgesloten van de buitenwereld, dus geen wifi helaas:). Jullie horen dus van mij weer iets zodra ik richting het zuiden vertrek, tot dan!

  • 26 November 2016 - 17:32

    Carla En Cees:

    Hoi Renske, heel erg leuk om jouw belevenissen van de eerste dagen te lezen! Wat jij in je eentje al hebt ondernomen daar dwingt respect af!
    Wel vervelend dat je ziek bent geworden, we hopen dat je snel weer helemaal bent opgeknapt! Geniet van deze geweldige reis. Wij kijken uit naar je volgende verhaal!
    Liefs van ons allemaal!

  • 26 November 2016 - 17:51

    Cleta :

    Hoi Renske,
    Jammer dat je ziek geworden bent. We hopen dat je snel weer opknapt om te genieten van het vervolg van je reis.
    Lieve groetjes Johan en Cleta

  • 26 November 2016 - 23:11

    Oma:

    Renske je hebt al veel leuke dingen gezien vervelend dat je ziek geworden bent

    ik hoorde van harm dat het al wat beter ging fijne vakantie verder geniet ervan


    lieve groetjes oma xxx



















  • 27 November 2016 - 11:36

    Harm:

    Dag Lieve zus,

    Wat een heerlijk verhaal en wat moest ik lachen om de onderhoudsbeurt van "Uncle ho". Blijf lekker reizen en je verhalen met ons delen!

    Dikke kus van mij

  • 27 November 2016 - 11:54

    Gerard En Lien:

    Hoi Renske.
    Met dit prachtig verhaal heb je ons mee laten genieten van je eerste dagen van je reis in Vietnam.
    Jammer dat je even pas op de plaats moest houden i.v.m buikklachten,gelukkig is dat weer voorbij.
    We zien al weer uit naar je volgende belevenissen.
    Lieve groetjes van Lien en Gerard

  • 27 November 2016 - 14:21

    Eugene Burgers:

    Hallo Renske wat een mooie avonturen beleef je. Snel weer beter worden en genieten hoor!

  • 27 November 2016 - 16:07

    Paul En Marian:

    Hoi lieve Renske,
    Veel van je belevenissen hadden we al gehoord via de telefoon, maar wat fijn om je leuke verhaal nu in z'n geheel te lezen, we hebben ervan genoten! Blij gisteravond (voor ons gisteravond, voor jou begon de volgende dag alweer) te horen dat je je beter voelt. Geniet (hopelijk topfit!) van je trip naar Halong Bay.
    Veel liefs! XX

  • 28 November 2016 - 20:22

    Judith B.:

    Wat leuk om je verslag te lezen, heel veel herkenbare dingen voor mij. Gelukkig ben je weer opgeknapt, geniet van Halong Bay. Het is daar prachtig!

  • 29 November 2016 - 21:50

    Marleen En Harrie:

    Hoi Renske, wat heb je al ontzettend veel ondernomen. Heel leuk om te lezen en wat omschrijf je het allemaal goed. Fijn dat het weer beter met je gaat. We blijven je volgen. Veel liefs uit Limburg.

  • 03 December 2016 - 08:54

    Yvon:

    Heyy Renske, mooie verhalende wieweet straks Vietnamees op Grottokaart..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Hoi allemaal, Maandag 21 november 2016 gaat mijn grote avontuur beginnen: in m'n eentje 33 dagen door Vietnam en Cambodja reizen! Om het thuisfront af en toe toch een beetje gerust te stellen en al mijn belevenissen toch een beetje met jullie te kunnen delen, heb ik besloten deze blog aan te maken. Veel plezier met lezen en tot snel!

Actief sinds 19 Nov. 2016
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 5572

Voorgaande reizen:

21 November 2016 - 23 December 2016

Vietnam & Cambodja 2016

Landen bezocht: